Dandelions

Dandelions from Ditmar van Dam on Vimeo.

Expo: All our roots are green and blue

27.05.17 – 25.06-17

‘All our roots are green and blue’, wie plaatjes van de aarde vanuit de ruimte heeft gezien, weet dat dit klop. Maar voor Bram van Baalen heeft de titel een dubbele lading: de kunstenaar groeide op in Naaldwijk en kijkt er heel erg naar uit voor deze expositie weer even terug te gaan naar zijn roots.

Voor de expositie in Kunsthuis18 koos Bram van Baalen voor schilderijen waarin deze kleuren terugkomen: landschappen en zeegezichten. Maar bij de selectie merkte hij dat het kleuren zijn die hij sowieso vaak gebruikt, omdat ze veel voorkomen in de natuur waarhij als zoon van een tuinder door is gefascineerd: “de takken van bomen lopen in mooie patronen. Een gesnoeide fruitboom ziet er bijvoorbeeld heel dramatisch uit”.

Hij wil vooral ingaan op de tastbaarheid en ontastbaarheid van kunst. Bestaat kunst alleen als het er is? En is het er alleen als je een werk kunt aanraken? Het lijken ingewikkelde filosofische vragen, maar Bram geeft levendige voorbeelden: “een liedje bestaat alleen als je speelt. Een schilderij heeft een eigen realiteit, dat staat je aan te kijken. Tijdens de expositie wil ik hierop ingaan, want de animatie van Ditmar ‘is’ er ook alleen als je die aanzet”.

Hoe de kunstenaar op dit soort diepzinnige gedachten komt? Vroeger was hij zelf schepper van ontastbare kunst, als muzikant. Op zijn 38ste begon hij te schilderen en tot op de dag van vandaag heeft hij geen spijt van de carrièreswitch: “ik doe het nu al een tijd en vind het zo leuk dat ik haast geen muziek meer maak. Je kunt denk ik maar één echte passie hebben, omdat je er veel tijd in moet steken om iets goed tot uiting te brengen”. Toch ziet de kunstenaar ook overeenkomsten tussen het liedjes vak en het schilders bestaan: “het creatieve proces is hetzelfde”.

Ditmar van Dam ‘recyclede’ de schilderijen van Bram van Baalen in een animatie die hij speciaal voor Kunsthuis18 in elkaar zetten. “Toen Bram vroeg of ik samen met hem wilde exposeren zei ik direct ja. Het leek me leuk om samen te werken, omdat hij een vriend is van mijn ouders, maar ook omdat ik het prettig vind om te werken binnen een kader dat steeds anders is en binnen de beperkingen van grenzen toch mijn eigen draai aan een onderwerp te geven”. Het kader bij deze expositie zijn de schilderijen van Bram die hij als een soort 3D collage verwerkt. En dat was niet eenvoudig: “Bram werkt in zijn schilderijen al veel met diepte, dat droeg bij aan het idee dat ik uiteindelijk had. Maar achteraf kwam ik erachter dat de schilderijen zich niet perse gemakkelijk lenen voor deze animatie. Als je een stuk realiteit uit het schilderij weghaalt, dien je het ook weer toe te voegen. Maar die uitdaging maakte het voor mij juist interessant. Hoe ver kon ik gaan? En wat waren de beperkingen? Uiteindelijk is het een impressie geworden van de schilderijen van Bram, hoe het zou zijn als de schilderkunst niet beperkt was tot een statisch medium”.

Leuk dus, dat de combinatie van kunstenaars met verschillende werkwijzen, kan leiden tot diepere gedachten over kunst! Persoonlijk ben ik ook heel benieuwd naar de achtergrondmuziek bij de animatie. Ditmar zette dit nummer altijd op als hij aan de slag ging met zijn werk en beweert dat hij de muziek nog steeds niet zat is.

Bram van Baalen (https://www.bramvanbaalen.nl/)
Kunsthuis18 (http://www.kunsthuis18.com/)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *